ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی

خبر

نذرهای کم نظیر؛ روایتی از نذری‌های متفاوت در ماه محرم که صرف آزادی زندانیان می‌شود

روزنامه شهرآرا روز سه‌شنبه 27 شهریورماه در صفحه گزارش خود به معرفی نذری‌های متفاوت در ماه محرم پرداخته است. نذری‌هایی که با نیت خیر نیکوکاران در راه‌هایی صرف می‌شود که برکات بیش‌تر و طولانی‌تری برای جامعه داشته باشد. این گزارش به معرفی نذری‌هایی با نیت آزادی زندانیان، علاج بیماران و شادی کودکان پرداخته است که بخش مربوط به آزادی زندانیان این گزارش منتشر می‌شود.

*******************************
محدثه شوشتری- الهه این شب‌ها برای آزادی همسرش گریه نمی‌کند. فرد خیری نذر کرده بود یک مسلمان را در ماه محرم از بند رهایی دهد؛ قرعه به نام همسر الهه افتاد که از ۵ سال پیش، بدهی مالی او را روانه زندان کرده بود و توانایی پرداخت آن را نداشتند. حمید، پسر کوچولوی کلاس دوم ابتدایی، مثل مهر پارسال برای کیف و کفش نو و جعبه مداد‌رنگی گریه نمی‌کند. خیریه‌ای امسال هزینه نذری ماه محرمش را به‌جای دیگ غذا، به‌دلیل هم‌زمان‌بودن تاسوعا و عاشورای حسینی با آغاز سال تحصیلی، خرج بسته‌های لوازم‌التحریر برای کودکان محروم حاشیه شهر کرده است.
خوشحالی مادر امیررضا وصف‌شدنی نیست و دیگر اشکی برای بیماری دُردانه‌اش نمی‎ریزد. پارسال همین روزها امیررضا روی تخت بیمارستان افتاده بود. مادرش نذر کرد اگر فرزندش دوباره روی پا بایستد، به نیت دهه اول محرم، نسخه ١٠‌کودک بیمار نیازمند را پرداخت خواهد کرد. هانیه، مادر امیررضا، سراغ چند خیریه در مشهد رفته است که برای کودکان محروم بیمار، فرد نیکوکار پیدا می‌کنند. ١٠‌کودک را به او معرفی کرده‌اند تا نذرش را برای محرم امسال ادا کند.
نذر متفاوت مادر این کودک و دیگر خیران و بانیان خیر در ماه محرم، ما را به جست‌وجوی نذری‌هایی در گوشه‌و‌کنار شهرمان کشاند که برای نجات، درمان، رهایی از بند و رفع نیاز کودکان و محرومان، به نیت مظلومیت امام‌حسین(ع) و شهدای کربلا ادا می‌شوند.

 نذر رهایی به نیت آزادی‌خواهی امام‌حسین  
ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به آزادی زندانیان نیازمند، اولین مجموعه‌ای است که رد پای خیران را از آنجا پی می‌گیریم. یکی از مددکاران این مجموعه، فرد خیری را معرفی می‌کند که در ماه محرم به نیت امام‌حسین(ع) نذر آزاد‌کردن زندانی را دارد. راضی‌کردن خیر برای مصاحبه سخت است و به شرط ذکر‌نشدن نامش می‌پذیرد. این فرد نیکوکار درباره نذری‌اش توضیح می‌دهد: سال گذشته بانی ١٠‌دیگ شله بودم که در مسجد محله‌مان توزیع کردیم. چند کوچه بالاتر، مسجد دیگری هم شله توزیع می‌کرد. در مسیر زنجیرزنی هیئت مسجدمان به‌سمت حرم، به‌وفور نذری شله را دیدم که توزیع می‌شد. خیلی جاها ریخت‌و‌پاش و افراط هم در میزان پخت‌و‌پز شله وجود داشت. با خودم تصمیم گرفتم محرم سال دیگر، نذری داشته باشم که نه فقط برای یک وعده، که برای یک عمر، سفره خانواده‌ای را پُر کند، برای همین یک زندانی نیازمند را به نیت آزادی خواهی امام حسین(ع) آزاد کردم.
او می‌گوید:٢ماه قبل، یکی از مددکاران ستاد دیه کمک به آزادی زندانیان جرائم غیر‌عمد در محفلی سخن می‌گفت، از زندانیان سرپرست خانوار که حتی برای ١۵‌میلیون تومان پشت میله‌های زندان افتاده‌اند و دیگر نان‌آوری برای همسر و فرزندانشان نیست. همان‌جا عزمم را جزم کردم که بدهی یکی از همین زندانیان نیازمند مالی را بپردازم.
او ادامه می‌دهد: شاید توان این را نداشته باشم که زندانیان زیادی را از بند رها کنم، اما در حد وسع مالی خودم حداقل یک نفر را می‌توانم آزاد کنم تا سایه‌اش بالای سر خانواده‌اش باشد.
وقتی از میزان درآمد و شغل این فرد خیر جویا می‌شوم، متوجه می‌شوم بر‌خلاف تصور عمومی، این فرد خیر نه میلیاردر است و نه کسی که به قول معروف، پولش از پارو بالا برود و حالا خواسته ١٠، ٢٠‌میلیون‌تومانی را نذر آزادی یک زندانی کند. این خیر، فردی از طبقه متوسط است که مغازه کوچک نبات، زعفران و خشکبار دارد.

زندانیان، چشم‌انتظار خیران
در همین زمینه جواد غفاریان قدیرزاده‌طوسی، مدیر‌عامل ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به آزادی زندانیان نیازمند خراسان‌رضوی، با استقبال از چنین نذری‌هایی که با نیت انسان‌دوستانه انجام می‌شود، می‌گوید: حدود ٨٠٠ زندانی دیه، جرائم غیر‌عمد و محکومان مالی در زندان‌های استان چشم‌انتظار کمک خیرخواهان برای بازگشت به کانون خانواده هستند. این ستاد در مجاورت زندان مرکزی مشهد، میزبان خیران و مردم نیکوکاری است که با نیت نذر یا کمک، می‌خواهند قدمی برای رهایی از بند یک زندانی نیازمند بردارند. افراد به صورت غیرحضوری نیز می‌توانند نذری و کمک‌های مالی خود را به شماره حساب ٠١٠۵٩۴۶٩۴٨٠٠٧ نزد بانک ملی یا شماره حساب 0108011550001 نزد بانک صادرات پرداخت کنند. روابط عمومی ستاد دیه خراسان رضوی با شماره تلفن 051٣٨٩۴۶٠٠٣ پاسخ‌گوی مردم و خیران برای کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد است.

لینک متن کامل گزارش در سایت روزنامه شهرآرا:
http://shahraraonline.ir/shahrara/page,1397,6,27,7,01.html

انتخاب رنگ