ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند خراسان رضوی

خبر

قاتل نامرئی چراغ خاموش می‌آید / 15 میلیون تومان تا آزادی زندانی دیه

هر سال با بارش اولین برف، قصه‌ای پرغصه از جلوی چشمان فرهاد رژه می‌رود و به یاد شب سردی می‌افتد که زمستان خیلی زود رنگ طلایی پاییز را با سپیدی برف پوشاند. شبی برفی که به سیاه‌بختی فرهاد و کارگرش حامد انجامید.
فرهاد که خود سال‌ها در نانوایی‌های دیگران شاگردی کرده بود، بالاخره بعد از چند سال تلاش و با دریافت وام و جمع‌آوری اندوخته‌اش توانسته بود مغازه تولید نان فانتزی به صورت اجاره‌ای در یکی از شهرهای خراسان‌رضوی برپا کند. او که سال‌ها به خاطر مشکلات مالی با مهاجرت به شهرهای بزرگ‌تر و شاگردی نانوایی برای دیگران، از مصائب و گرفتاری‌های این کار آگاهی داشت، وقتی با درخواست کارگرش حامد مبنی بر اقامت شبانه در محل نانوایی مواجه شد، درخواست او را پذیرفت.
حامد شاگرد نانوایی فرهاد که شب‌ها را در اتاقک طبقه بالای نانوایی به سر می‌برد، برای گرم کردن اتاقک از چراغ خوراک‌پزی استفاده می‌کرد در حالی که از خطرات استفاده از چنین وسایلی برای گرمایش، آن هم در محیط کاملاً بسته بی‌اطلاع یا بی‌دقت بود. در روزهای میانی پاییز 95 که ناگهان موجی از سرما کشور را فراگرفت و در شب حادثه، حامد و فرزند صاحب نانوایی که مشغول استراحت در اتاقک بودند، بر اثر استفاده از چراغ خوراک‌پزی برای گرمایش اتاقک دچار مسمومیت شدید ناشی از گازگرفتگی شدند. به دنبال این حادثه حامد جانش را از دست داد و فرزند صاحب نانوایی نیز دچار مشکلات شدید تنفسی شد.
براساس نظریه کارشناس دادگستری، فرهاد به عنوان کارفرما در این حادثه به میزان 50 درصد مقصر شناخته و به پرداخت 135 میلیون تومان محکوم شد.
با توجه به ناتوانی فرهاد در پرداخت مبلغ دیه، وی از تاریخ 12 آذر 1397 روانه زندان می‌شود. این در حالیست که فرهاد سرپرست خانوار و دارای 4 فرزند است و یکی از فرزندان خودش نیز در این حادثه، دچار نارسایی شدید تنفسی ناشی از گازگرفتگی می‌شود که مداوای وی هم‌چنان ادامه دارد. از کل مبلغ 135 میلیون تومان دیه که باید فرهاد پرداخت کند، 20 میلیون تومان از طریق گذشت شاکی، 5 میلیون تومان با آورده خود مددجو و 95 میلیون تومان از طریق کمک‌های بلاعوض ستاد دیه کشور و استان و کمک‌های خیرین تأمین شده است. اکنون خانواده فرهاد چشم‌انتظار کمک‌های خیرین ارجمند هستند تا با تأمین 15 میلیون تومان دیگر، وی از زندان آزاد شده و به آغوش گرم خانواده‌اش بازگردد.

نیکوکاران ارجمندی که تمایل به کمک جهت آزادی این مددجو دارند، می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیش‌تر درخصوص نحوه کمک، با شماره تلفن 38946003 داخلی 1 تماس حاصل فرمایند. ستاد دیه خراسان رضوی در زمینه آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد شامل محکومین دیه از بابت تصادفات یا حوادث کارگاهی و بدهکاران مالیِ غیرکلاه‌برداری فعالیت می‌کند.

انتخاب رنگ